...mutiara kata...

Kecantikkan abadi terletak pada keelokan adab dan ketinggian ilmu seseorang, bukan terletak pada wajah dan pakaiannya.
~Hamka~

Monday 5 February 2007

Sungai Singapura

oleh Nadia, 5D

Sungai Singapura mengandungi banyak sejarah. Aku terkilan melihat perubahannya. Hari ini aku ke Sungai Singapura bersama keluarga. Aku ternampak teksi air membawa pelancong ke jeti berdekataan.

Berdekatan dengan jeti itu ada sebuah Merlion. Air berpancutan keluar daripada mulutnya ke sungai. Aku sedang menikmati pandangan di situ lalu ternampak sebuah bangunan yang amat canggih dan menarik. Bangunan itu ialah Esplanade.

Bumbung Esplanade berduri-duri dan bentuknya seakan-akan sebiji durian. Aku dan keluargaku berjalan di atas jambatan yang menghadap ke Esplanade lalu duduk di atas kerusi berwarna putih dan bercakap tentang sejarah Sungai Singapura. Pada masa dahulu, Sungai Singapura sangat kotor dan busuk. Ia dibersihkan oleh pihak Menteri Persekitaran kerana mereka tidak rasa senang hati dengan keadaan Sungai Singapura yang kotor.

Ia dibersihkan pada tahun 1977. Setelah beberapa tahun kemudian, ia sangat bersih dan indah. Ia juga membawa banyak pelancong untuk melawat sungai itu. Aku tidak akan lupa pengalaman ini. Aku bangga kerana Sungai Singapura tidak kotor dan busuk lagi. Aku sungguh gembira kerana Sungai Singapura ialah satu sungai yang menarik hati pelancong melawat di sini!